Funkcje i zadania przedszkola
Przedszkole pełni funkcję wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną.
Cele przedszkola są następujące:
1) wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
2) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
3) sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
4) współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
Przedszkole realizuje wynikające z powyższych celów następujące zadania:
1) zapewnia opiekę i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
2) uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka, zapewnia równe szanse, umacnia wiarę we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
3) stwarza warunki do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
4) rozwija wrażliwość moralną,
5) kształtuje umiejętności obserwacji otaczającego świata,
6) rozbudza ciekawość poznawczą, zachęca do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
7) przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, doprowadza do osiągnięcia przez nie szkolnej dojrzałości,
8) podejmuje działania na rzecz poprawy statusu społecznego dzieci pochodzących z różnych środowisk,
9) organizuje proces edukacyjny tak, aby wszystkie dzieci poznały przynajmniej podstawy programowe,
10) przekazuje rzetelną i obiektywną informację o postępach dziecka jego rodzicom,
11) przygotowuje dzieci do pokonania stresu, trudności i współzawodnictwa w życiu,
12) proponuje dzieciom formy aktywnego, twórczego i interesującego spędzania wolnego czasu w przedszkolu,
13) kształtuje umiejętności społeczne, poczucie solidarności i pomagania sobie nawzajem,
14) prowadzi działalność diagnostyczną dotyczącą rozwoju wychowanka,
15) współpracuje z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w celu udzielenia dziecku pomocy w formie:
a) indywidualnej pracy z dzieckiem,
b) kontaktu z rodziną dziecka,
c) kontaktu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną oraz innymi poradniami,
16) umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej i religijnej. Przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii, w tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewniona opiekę nauczyciela,
17) w przedszkolu organizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010r.
Przedszkole realizuje zadania wspomagając indywidualny rozwój dziecka wspierając rodzinę w wychowaniu i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez:
1) kształtowanie u dzieci czynnej postawy wobec własnego zdrowia, bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
2) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
3) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
4) informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
5) wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystywaniem jego własnej inicjatywy w różnych dziedzinach aktywności,
6) nabywanie przez dzieci kompetencji językowych, w tym nabywanie umiejętności określania i czytania symboli graficznych,
7) integrowanie treści edukacyjnych,
8) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanków poprzez prowadzenie obserwacji oraz prace z dziećmi z uwzględnieniem opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku oraz zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
1) każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek,
2) podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z testowanym sprzętem dostosowywanym do potrzeb i możliwości dzieci,
3) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola ( spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci- jedna osoba dorosła.
Dziecko do przedszkola jest przyprowadzane i odbierane przez rodziców ( prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecka.